افرادی که بطور منظم چای می نوشند، عمر طولانی تری دارند

10ژانویه 2020- چای سبز، بومی چین و هند، به دلیل مزایای آن برای سلامتی محبوبیت بی نظیری را کسب کرده است. اکنون دلایل بیشتری برای نوشیدن چای سبز وجود دارد، زیرا دانشمندان دریافته اند که مصرف چای حداقل سه بار در هفته می تواند به کاهش خطر مرگ زودرس کمک کند، و زندگی طولانی تر و سالم تری را به ارمغان آورد.

در مطالعه جدیدی که در ژورنال اروپایی پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق منتشر شده است، تیمی از محققان دریافتند که تقریباً در میان 100 هزار شرکت کننده ی چینی، احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در افرادی که حداقل سه بار در هفته چای می نوشیدند، در طی هفت سال بعدی کمتر است.

در این پروژه که با نام پروژه ی China-PAR شناخته می شود، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: افرادی که بنا به عادت سه بار یا بیشتر در هفته چای مصرف می کردند، و افرادی که هرگز چای نمی نوشیدند و یا نه از روی عادت، کمتر از سه بار در هفته چای مصرف می کردند. محققان داده های اولیه را جمع آوری کرده و پس از هفت سال اطلاعات شرکت کنندگان را مجددا بررسی کردند.

محققان داده های پرسشنامه های استاندارد از این پروژه را جمع آوری کردند، که شامل اطلاعات مربوط به مصرف چای بود. سپس آنها با بیماران یا نزدیکان آنها مصاحبه کردند، همچنین گزارشات بیمارستانی و گواهی فوت افراد شرکت کننده را بررسی کردند.

زندگی طولانی تر

دکتر Xinyan Wang از آکادمی علوم پزشکی چین در پکن، گفت: مصرف چای معمولی با خطرات کمتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ به همه ی علل ارتباط دارد. قوی ترین اثرات مطلوب سلامت مربوط به نوشیدن چای سبز و نوشیدن چای معمولی در طولانی مدت و بر اساس عادت است.

یافته های این مطالعه نشان داد که نوشیدن چای بنا برعادت یا بطور منظم، خطر ابتلا به سكته مغزی یا سكته قلبی را به میزان 20 درصد و خطر مرگ ناشی از سكته مغزی و بیماری های قلبی را بمیزان 22 درصد كاهش می دهد. به خصوص، محققان دریافتند كه كسانی كه مرتبا چای می نوشند، در مقایسه با كسانی كه بطور منظم چای مصرف نمی كنند، می توانند انتظار داشته باشند كه 1.26 سال در 50 سالگی بیشتر عمر كنند.

 محققان در این مقاله نوشتند: مصرف چای با كاهش خطرات بیماری قلبی عروقی آترواسكلروتیک و مرگ و میر به همه ی علل همراه بود، به ویژه در بین افرادی که چای را بنا بر عادت و بطور منظم می نوشند.

برای تجزیه و تحلیل تأثیر احتمالی تغییر در رفتار آشامیدن چای، این تیم بیش از 14000 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد. آنها دو نظرسنجی را با فاصله ی زمانی 8.2 سال بطور میانگین انجام دادند. زمان پیگیری متوسط ​​پس از نظرسنجی دوم تقریباً پنج سال بود.

آنها دریافتند برای افرادی که در هر دو نظرسنجی به نوشیدن چای ادامه داده اند، خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی 39 درصد، خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی کشنده 56 درصد و خطر مرگ به همه ی علل 29 درصد، نسبت به کسانی که چای نمی نوشیدند یا بر اساس عادت و بطور منظم چای مصرف نمی کردند، کاهش یافته است.

اثرات محافظتی چای

دکتر Dongfeng Gu از آکادمی علوم پزشکی چین گفت: اثرات محافظتی چای در میان گروهی که بطور مداوم چای می نوشیدند، بسیار برجسته تر بود. مطالعات بر روی مکانیسم این اثرات نشان داد که ترکیبات اصلی فعال زیستی موجود در چای، یعنی پلی فنول ها، در درازمدت در بدن ذخیره نمی شوند. بنابراین، مصرف مکرر چای در یک دوره ی طولانی ممکن است برای بروز اثرات محافظتی چای در برابر بیماریهای قلبی ضروری باشد.

محققان گفتند كه 49 درصد از کسانی که بر اساس عادت چای می نوشیدند، چای سبز بیشتری مصرف می كردند در حالی كه تنها 8 درصد چای سیاه مصرف می كنند.

چای سبز سرشار از پلی فنول است. پلی فنولها، ریز مغذی هایی هستند که افراد از غذاهای گیاهی به دست می آورند و عوامل محافظت کننده در برابر بیماری های قلبی و عروقی می باشند. چای سبز همچنین نشان داد كه در برابر عوامل خطرزای بیماریهای قلبی و سكته مغزی، از جمله دیس لیپیدمی و فشار خون بالا از فرد محافظت می كند.

از سوی دیگر، چای سیاه کاملاً تخمیر شده و پلی فنول ها را در این فرآیند از دست می دهد. از این رو، کمتر احتمال دارد که چای سیاه در مقایسه با چای سبز حاوی آنتی اکسیدان باشد.

گذشته از محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی، پلی فنول های موجود در چای سبز باعث بهبود مشکلات هضم، دیابت، چاقی و بیماری های نورودژنراتیو می شوند.

منبع:

European Journal of Preventive Cardiology. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2047487319894685

https://www.news-medical.net/news/20200110/Tea-Drinkers-Live-Longer-a-New-Study-Says.aspx